Ischias oefeningen

Ischias

De volgende oefeningen kan men doen als eerste fase van het herstel. Men begint hier dus mee als de klachten van ischias milder zijn geworden. Het zijn drie oefeningen om mee te beginnen. Per oefening wordt er kort beschreven hoe men deze moet uitvoeren.

Als de acute symptomen van ischias minder zijn geworden kan men pas verder gaan met de behandeling ervan. Men kan ischias behandelen door middel van massages en oefeningen. De oefeningen zijn makkelijk thuis te doen. Ze zijn geschikt voor het bevorderen van het herstel.

Oefening a:

Men begint liggend op de grond. Ga op de rug liggen met je knieën opgetrokken. Men opent de knieën naar buiten en sluit deze. Daarbij oefent men druk uit tegen de zijkant van de knieën.

Oefening b:

Men gaat weer liggend op de rug liggen met opgetrokken knieën. Om en om strekt u uw been. Hierbij blijven de hielen van de voet op de grond.

Oefening c:

Men gaat op de goede zij op de grond liggen. Hierbij trekt men de knie op die het dichts bij de grond is. Je strekt het zieke been. Hierbij moet men er goed op letten dat de heup licht gebogen blijft.

Als bovenstaande oefeningen goed zijn gegaan en er verbetering is in de klachten toen u begon, kan men verder gaan met de volgende oefeningen. De bovenstaande oefeningen kunt u daarnaast blijven doen.

Oefening d:

Deze oefening doet u op het bed. U gaat op de rand van het bed zitten. Ga hierbij half rechtop zitten en steunt u met uw armen achter uw rug op het bed. Men trekt eerst een knie op. Als men de knie opgetrokken heeft strekt u deze. Hierbij wisselt u een aantal keer van been.

Oefening e:

Men gaat op een stil zitten. Ga zo zitten dat uw romp een rechte hoek heeft met uw dijbenen. Maak met uw knieën ook een rechte hoek. Zet uw handen op uw dijbenen. Buig de romp voorover en laat beide handen langs de voorzijde van uw onderbenen glijden.

Oefening f:

Ga op de grond zitten. Strek uw benen. Buig de romp voorover en probeer uw vingertoppen naar de tenen te brengen.

Oefening g:

Bij deze oefening staat u. Hierbij houdt u zich met een hand ergens aan vast. Zet uw pijnlijke been voor. Zwaai deze achterwaarts en voorwaarts.